Direktlänk till inlägg 11 oktober 2010

Mustat Äpple

Av Caroline Johansson - 11 oktober 2010 08:46

Jaha, så har en helg till gått. Den har som vanligt varit väldigt intensiv,  i fredags skulle vi till Älmhult för att äta födelsedags pizza. Strax innan vi skulle åka hade en av alpackorna gått över stängslet så det var bara till att börja fixa stängslet. När jag väl fått in honom och håller på med att få ihop elstängslet (som en älg antagligen gått över och slitit av) och ska sätta på strömmen så är han ute igen...gissa om humöret inte var på topp. Så då bestämmer jag mig för att flytta djuren vilket ändå skulle göras i helgen inför älgjakten som börjar idag. Det löste sig till slut. I Älmhult blev  Maja och jag firade av Per, Lena och Magnus...bättre sent än aldrig. På lördagen var det först kalas för Majas del innan det bar av till Munkanäs för att musta äpple. Molle mådde ju inte särskilt väl i bilen så han och  jag fick gå den sista biten, vi fick ju motion och han blev trött och ville inte leka så mycket när vi väl var framme.


  

Här har vi äpplena som det blev must av, jag trodde inte att det skulle bli så mycket must. Det var ju inte jätte mycket äpple vi hade plockat.


   

När vi kom till Munkanäs hade Thomas (Ronnies kusin) och Annika riggat kompostkvarnen där vi först slängde i äpplena för att mosa dem, Maja och Ville tyckte det var spännande att kika ner i hålet där de mosades.

Efter det att äpplena var mosade hälldes de i pressen där Alice pressade för fullt och ut kom äppelmusten. Mycket gott var det. Härligt att kunna hälla upp det direkt i glaset och dricka. Mer naturellt och färskpressat kan det knappast bli.

    

Maja hjälpte till att hälla upp det på flaskor, det blev ju några stycken. Vi hade iaf åtta petflaskor med oss hem, och det har druckits äppelmust i helgen vill jag lova. Frukost, lunch och middag och så ett glas innan man går och lägger sig.


Igår hade Maja kompis här och på eftermiddagen hade jag Ronnie till att gräva på mitt projekt grusgång/pergola som ska gå till postlådan, så man kan gå dit utan att bli blöt om fötterna. Vi är inte alltid riktigt överens om hur man ska göra så det blir livliga diskussioner emellanåt.


Idag har ju älgjakten börjat så det var till att ge sig ut tidigt för att gå med hundarna, innan hela skogen kryllar av älgtokiga jägare som ser älgar både här och där. Det var iofs en härlig morgon med en mycket fin soluppgång.

 
 
Linda

Linda

11 oktober 2010 15:27

Låter som en riktigt härlig hösthelg!!!

http://www.zingorina.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Caroline Johansson - 4 december 2012 16:52

Från och med nu bloggar jag på: bjorkbacken1.blogspot.se Följ mig gärna där. ...

Av Caroline Johansson - 3 december 2012 21:00


Vilken morgon, kallt, snö. En riktigt härlig vintermorgon. Maja var nog inte riktigt beredd för hon frös som tusan när hon kom ut i bilen. Själv gick jag inte ut direkt utan hamnade med sticket en stund innan det blev en långpromenad. Idag fick man t...

Av Caroline Johansson - 2 december 2012 20:44


Jaha, så var det första advent. Ja vi fuskade och tände första ljuset igår. Tur var nog det för idag har vi nästan inte varit hemma. Vi började dagen med pepparkaksbak i Kalvshaga där vi även åt lunch. Sen fortsatte dagen i Gemla där vi firade Janne ...

Av Caroline Johansson - 1 december 2012 18:50

Gårdagen tillbringade jag på stan, fast det var mest kallt och den rätta shopping-känslan infann sig aldrig. Såg inte ens något speciellt på Dimoda som jag ville ha, då är det något som är galet.  Hittade några julklappar till Maja men det var allt. ...

Av Caroline Johansson - 29 november 2012 21:28

Idag kör vi torsdag igen, rubriken på gårdagens inlägg var ju torsdag men det är ju torsdag idag. Men det kan ju vara skönt med två torsdagar per vecka. I natt har tomten varit här och lämnat paket i kalendrarna, Ville har satt fram bord framför sin ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Omröstning

Hur ska vintervädret vara för att du ska vara nöjd?
 Mycket snö, sol och kallt (ca -10)
 Lite snö, sol och kallt
 Ingen snö, sol och kallt
 Ingen snö och några plusgrader
 Regn och några plusgrader
 Varmt (ca 10 grader ) och regn
 Varmt och inget regn
 regn och blåst.
 Struntar i vilket
 Åska

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards