Alla inlägg under oktober 2010

Av Caroline Johansson - 18 oktober 2010 12:08

Ännu en helg till ända och en ny vecka är igång. Måndagar är alltid lite slöa då helgerna på Björkbacken är mycket intensiva då det ska uträttas många aktiviteter. I fredags var Jenny och Anders här med barnen Elin och Anton för att äta kvällsmat, mycket trevligt var det och barnen börjar bli så stora så de kan leka med varandra längre än en kvart utan att slå ihjäl varandra. Ville och Anton arbetade med kokspisen och stoppade hela spisen full med papper, det var lungt då. Kan ju säga att det var mycket papper att plocka ut igår kväll när Ronnie skulle tända i den. Ett helt berg blev det, men killarna hade roligt iaf.


Det första Maja sa när hon vaknade i lördags var  att hon skulle ringa till någon för att leka men farmor hann före. Så Maja tillbringade hela lördagen i Kalvshaga och sen ville hon ju inte åka hem på kvällen utan stannade över natten och kom inte hem förrän igår förmiddag för att duscha innan hon for iväg på kalas. När hon väl kom hem från kalaset blev hon lite sur för att hon inte fick åka iväg och leka. Men då tyckte jag att hon minsann kunde vara hemma några timmar, den tjejen tycker inte att det är roligt att vara hemma.


                                             

Maja festklädd inför kalas                                   Maja är klädd inför jympa.       


Ville fick vara hemma och arbeta med sin pappa, de eldade skräp och Ville körde papper på sitt traktorsläp. Det är smidigt när han har sin traktor för det blir lite lättare för honom att hänga med och man slipper framför allt att bära.


Själv tillbringade jag lördagen med att baka kakor vilket sällan händer då jag inte har tid för det men nu tog jag mig lite tid. Bakade tre sorter varav en blev mindre god så den får vi nog mata räven med...alltid någon som blir glad.

Igår var det första valpkurstillfället då hundarna var med, det var mycket lyckat och alla hundarna skötte sig bra. Vi övade på att vara passiva och att öka kontakten mellan hund och matte/husse. Ledaren (Anna Petersson Max ) verkar vara mycket duktig och kunna det hon pratar om. Ska bara se om jag kan lära mig lite med, men vi övar för fullt. Idag har vi haft koppelträning, inte det allra lättaste med två hundar samtidigt. Ibland drar de åt samma håll och ibland drar de åt varsitt håll...får nog hålla mig till att träna en hund i taget.


Molle vilar sig efter promenaden.


Ronnie har ju börjat på ett projekt damm. Han har börjat gräva en liten håla som så småningom ska bli större. Jag tyckte han kunde gräva lite till innan vintern så blir det en bra isbana som barnen kan åka på när det väl fryser. Hundarna var med mig idag och inspekterade, det var en tunn hinna is på ytan och de var lite bekymrade över hur de skulle komma åt vattnet men när Bella tog ett kliv ut så höll det ju naturligtvis inte.


      


När jag nu ändå var ute med kameran så passade jag på att ta några bilder på vårt hus, det har ju  ändrat sig en del sen vi flyttade hit. Där de vita stolparna står idag stod det två höga granar som skymde hela huset, de var inte vackra.

    


Verandan ska målas om så småningom, har bara hunnit måla dörrarna i sommar. Ronnie målade ju det röda förra sommaren. Det verkar vara ett evighetsprojekt. Jag vill ju ha en kupa där uppe på huset och veranda (inglasad) där nere medans Ronnie tycker vi kan ha en öppen veranda där nere och att det räcker. Han föreslog till och med att vi skulle ha en balkong över verandan. Vi har redan en balkong som vi inte använder så det förslaget förkastades.



                

Av Caroline Johansson - 11 oktober 2010 08:46

Jaha, så har en helg till gått. Den har som vanligt varit väldigt intensiv,  i fredags skulle vi till Älmhult för att äta födelsedags pizza. Strax innan vi skulle åka hade en av alpackorna gått över stängslet så det var bara till att börja fixa stängslet. När jag väl fått in honom och håller på med att få ihop elstängslet (som en älg antagligen gått över och slitit av) och ska sätta på strömmen så är han ute igen...gissa om humöret inte var på topp. Så då bestämmer jag mig för att flytta djuren vilket ändå skulle göras i helgen inför älgjakten som börjar idag. Det löste sig till slut. I Älmhult blev  Maja och jag firade av Per, Lena och Magnus...bättre sent än aldrig. På lördagen var det först kalas för Majas del innan det bar av till Munkanäs för att musta äpple. Molle mådde ju inte särskilt väl i bilen så han och  jag fick gå den sista biten, vi fick ju motion och han blev trött och ville inte leka så mycket när vi väl var framme.


  

Här har vi äpplena som det blev must av, jag trodde inte att det skulle bli så mycket must. Det var ju inte jätte mycket äpple vi hade plockat.


   

När vi kom till Munkanäs hade Thomas (Ronnies kusin) och Annika riggat kompostkvarnen där vi först slängde i äpplena för att mosa dem, Maja och Ville tyckte det var spännande att kika ner i hålet där de mosades.

Efter det att äpplena var mosade hälldes de i pressen där Alice pressade för fullt och ut kom äppelmusten. Mycket gott var det. Härligt att kunna hälla upp det direkt i glaset och dricka. Mer naturellt och färskpressat kan det knappast bli.

    

Maja hjälpte till att hälla upp det på flaskor, det blev ju några stycken. Vi hade iaf åtta petflaskor med oss hem, och det har druckits äppelmust i helgen vill jag lova. Frukost, lunch och middag och så ett glas innan man går och lägger sig.


Igår hade Maja kompis här och på eftermiddagen hade jag Ronnie till att gräva på mitt projekt grusgång/pergola som ska gå till postlådan, så man kan gå dit utan att bli blöt om fötterna. Vi är inte alltid riktigt överens om hur man ska göra så det blir livliga diskussioner emellanåt.


Idag har ju älgjakten börjat så det var till att ge sig ut tidigt för att gå med hundarna, innan hela skogen kryllar av älgtokiga jägare som ser älgar både här och där. Det var iofs en härlig morgon med en mycket fin soluppgång.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Omröstning

Hur ska vintervädret vara för att du ska vara nöjd?
 Mycket snö, sol och kallt (ca -10)
 Lite snö, sol och kallt
 Ingen snö, sol och kallt
 Ingen snö och några plusgrader
 Regn och några plusgrader
 Varmt (ca 10 grader ) och regn
 Varmt och inget regn
 regn och blåst.
 Struntar i vilket
 Åska

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards